آداب معاشرت

q

مقصود من آن نیست که مردم باید همانند ربات آداب معاشرت را یک به یک و مو به مو، برده وار رعایت و اجرا کنند بلکه رعایت برخی آداب پسندیده به شما کمک خواهد کرد تا شان و منزلت اجتماعیتان ارتقا یابد با رعایت این نکات ساده به شما اطمینان میدهم که دیگران شما را در زمره افراد با اصل و نسب و فرهیخته قرار خواهند داد شخصی که دیگران آرزوی معاشرت و شراکت با وی را دارند و لازم به ذکر نیست که همواره خانم ها از ملاقات با یک مرد متشخص خشنود خواهند شد.

 

1- همیشه مودب باشید

اگر هم از کسی خوشتان نمی آید نیازی نیست که شان و منزلت خودتان را تا سطح اجتماعی آن فرد تنزل دهید مودب و با نزاکت باشید تا برتری خود را نسبت به آن شخص ثابت کنید

 

2- هیچگاه دشنام ندهید 

دشنام و ناسزاگویی مطلقا ممنوع می باشد چون نشان دهنده آن است که شما قادر نیستید برای بیان عقاید خودتان از واژه ها و لغات مناسب تری بهره بگیرید. از آن گذشته لاابالیگری همیشه دور از نزاکت و ادب می باشد

 

3- با صدای بلند صحبت نکنید

هنگامی که با صدای بلند صحبت می کنید باعث بالا بردن سطح استرس میان اطرافیان خود می گردید بلند صحبت کردن بیانگر آن است که شما قادر به بحث منطقی با دیگران نیستید و عجز شما را در استدلال معقولانه نشان می دهد و آنکه می خواهید حرف خودتان را با توسل به زور وخشونت به کرسی بنشانید همچنین بلند صحبت کردن سبب جلب توجه اطرافیان میگردد البته توجه منفی.

 

4- کنترل خود را از دست ندهید

زمانی که شما کنترل اعصاب خود را از دست می دهید و از کوره در می روید به همه نشان می دهید قادر به کنترل احساسات و هیجانات خود نمی باشید وقتی هم که شما از کنترل رفتار خودتان عاجز می باشید چگونه قادر به کنترل چیز دیگری خواهید بود؟ همواره خونسردی خود را حفظ کنید (کار آسونی نخواهد بود اما به زحمتش می ارزه)

 

5- به دیگران خیره نشوید

زل زدن به دیگران و چشم چرانی نوعی تعرض به دیگران محسوب می گردد شما که نمی خواهید بی جهت دیگران را مرعوب خود سازید؟

 

6- صحبت کسی را قطع نکنید

پیش از آنکه اظهار عقیده ای کنید اجازه دهید صحبت دیگران به پایان برسد میان صحبت کسی پریدن نشانه ی بی نزاکتی و عدم برخورداری از مهارت های اجتماعی می باشد اگر نمی خواهید خودبین و از خود راضی به نظر آیید هیچگاه صحبت کسی را قطع نکنید و هرگاه که ناچار به انجام این کار شدید حتما با گفتن جمله "معذرت می خوام" اقدام به انجام آن کار کنید مودب بودن به مفهوم آن است که برای موقعیت، عقاید و احساسات دیگران احترام قائل شویم.

 

7- همیشه وقت شناس باشید

مهم است که به وقت دیگران احترام بگذارید سر موقع در جلسات، قرار ملاقات ها، موقعیت های شغلی و اجتماعی حضور یابید همچنین یک فرد متشخص می داند چه زمانی باید میهمانی را ترک کند (خود من متاسفانه سر on time بودن مشکل دارم phnA)

 

8- اسرار زندگی خصوصی خود را فاش نسازید

آبرو، شرافت، صداقت و بصیرت بزرگترین و مهمترین عامل برای حفظ اعتبار یک فرد متشخص می باشد جزئیات زندگی عشقی شما باید محرمانه باقی بمانند بنابراین هرگاه شخصی در مهمانی شروع به سخن چینی کرد از اعتماد معشوقتان سوء استفاده نکرده و صحبتی در رابطه با زندگیتان به میان نیاورید

 

9- آب دهان نیاندازید

اغلب این کار را بطور ناآگاهانه انجام می دهند آب دهان انداختن بسیار زننده بوده و بی شخصیتی فرد را می رساند هیچ گاه آب دهان نیندازید مگر آنکه بخواهید ثابت کنید انسان بی نزاکتی هستید.

 

10- حرمت بزرگترها را نگاه دارید

در واقع شما باید همانطور که دوست دارید مورد احترام دیگران باشید خود نیز به دیگران احترام بگذارید من به این علت بزرگترها را مورد تاکید قرار دادم که امروزه جوانان خیال می کنند همه چیز را می دانند و از همه چیز سر در میاورند و در واقع خود را عقل کل می دانند اما این طور نیست کافیست به 5 سال پیش خود بیاندیشید... یقینا شما امروز بسیار باهوش تر و با تجربه تر شده اید اینطور نیست؟ با آنکه 5 سال پیش نیز فکر می کردید همه چیز را می دانید.

 

11- به اشتباهات دیگران نخندید

این یکی از پست ترین کارهایی است که کسی ممکن است انجام دهد هنگامی که شما اشتباهی مرتکب می شوید و یا خراب کاری می کنید تنها انتظاری که از دیگران دارید آن است که اشتباهات و خطاهای شما را به رویتان نیاورند و از آنها چشم پوشی کنند از آن مهمتر شما را به واسطه آنها مورد تمسخر قرار ندهند

 

12- کلاه خود را از سر بردارید

شاید امروزه این رسم دیگر هوادار نداشته باشد  شما می باید کلاه و هر آنچه بر سر دارید را به هنگام داخل شدن به منزل از سر خود بردارید از آن گذشته هیچ گاه با کلاه بر سر میز شام ننشینید چون این کار نشانه بی نزاکتی مفرط می باشد.

 

13- پیش از صرف غذا منتظر بمانید همه میهمانان سر جایشان بنشینند

زمانی که برای صرف غذا سر میز نشسته اید باید منتظر بمانید تا تمام میهمانان کاملا سر جایشان بنشینند و آماده صرف غذا گردند همه افراد باید در یک زمان شروع به صرف غذا کنند این نکته اگرچه موشکافانه بنظر می رسد اما بسیار حائز اهمیت میباشد.

 

 14- فخر فروشی نکنید

هیچ کس از آدم لاف زن خوشش نمی آید در هنگام گفتگو درباره مسایل مالی به دارایی های خود اشاره نکرده و ثروت خود را به رخ نکشید.

 

15- به ساعتتان نگاه نکنید

هنگامی که در یک جمع و محفلی می باشید مدام به ساعت خود نگاه نکنید مگر آنکه بلافاصله قصد ترک آن محل را داشته باشید وقتی به ساعتتان نگاه می کنید دیگران اینگونه برداشت می کنند که شما خسته و بی حوصله گشته اید.

 

آیین جوانمردی

علاوه بر نکات بالا مردان متشخص باید در حضور یک خانم گرامی از قوانین ذیل نیز پیروی کنند شاید دوران جوانمردی به سر رسیده باشد اما هنوز کاملا از میان نرفته است شما جزء معدود افرادی باشید که این رسوم را همچنان زنده و پابرجا نگاه می دارند.

 

1- همیشه در را برایش باز کنید

این شاید مهمترین قانون آداب معاشرت برای مردان باشد خواه او در حین ورود به خودروی شما، رستوران، باشگاه و یا هر جای دیگر باشد در را همیشه باید برایش باز نگه دارید تا او عبور کند هرگاه چندین در وجود داشت یک به یک آن ها را برایش بگشایید.

 

2- کمک کنید کتش را بپوشد

همواره به همسر خود در به تن کردن کت و یا اورکتش کمک کنید این عمل ساده و در عین حال موثر می باشد.

 

3- کمکش کنید بنشیند 

هرگاه یک خانم تنها و بدون همراه خواست کنار شما بنشیند مهم است با بیرون کشیدن صندلی و بازگرداندن آن بسمت جلو (البته وقتی آن خانم کاملا روی صندلی نشست) به وی در نشستن روی صندلی کمک کنید.

 

4- جای خود را به او بدهید 

هرگاه خانمی نزدیک میز غذا آمد و یا در اماکن و وسائط نقلیه عمومی وارد گشت و صندلی خالی موجود نبود شما باید برخیزید و جای خود را به وی تقدیم کنید.

 

5- از جای خود برخیزید

همیشه هنگامی که خانمی به اتاق وارد و یا از آن خارج می گردد از جای خود برخیزید و یا حداقل هنگام ورود از جای خود برخیزید.

 

6- دستان او را بگیرید

در میهمانی ها و موقعیت های اجتماعی باید دست خود را به همسرتان تقدیم کنید که نشانه صمیمیت بیشتر می باشد اما وقتی بروی سطح ناهموار قدم می زنید باعث کمک به وی می شود خصوصا زمانی که او کفش پاشنه بلند به پا کرده باشد.

 

 7- نیازهای او را جویا شوید

با آنکه این کار را اکثر مردان انجام می دهند اما باز کمک زیادی به متشخص بودن ما می کند هنگامی که در موقعیت های اجتماعی می باشید همواره از وی بپرسید که آیا نوشیدنی و یا غذا میل دارد که برایش بیاورید به او نشان دهید که برای آسایش و نیازهای وی اهمیت قائل هستید.

 

8- اگر چیزی از دستش به زمین افتاد به وی باز گردانید

هنگامی که خانمی چیزی از دستانش به زمین افتاد آن را از روی زمین برداشته و به وی بدهید خواه آن چیز دستکش باشد و یا انکه پوشه پرونده یا یک اسکناس (البته حتما از ناحیه زانو خم شوید و نه از کمر)

 

9- در راه پله کنار خانم راه بروید

هیچگاه در راه پله پشت یک خانم حرکت نکنید خصوصا وقتی دامن کوتاه پوشیده باشد کنار و یا اندکی جلوتر از وی حرکت کنید این قانون در هنگام عبور از پیاده رو نیز باید رعایت گردد همچنین هیچ گاه یک خانم را از فاصله نزدیک تعقیب نکنید.

 

10- از قسمت بیرونی پیاده رو حرکت کنید

این به خانم همراه شما اجازه می دهد که از رفت و آمد خودروها دور گردد هرگاه خودرویی ناگهان از کنار شما عبور کرد و آب کنار خیابان را به سمت شما پاشید این شما هستید که خیس خواهید شد و نه خانمتان (می دونم... می دونم شاید الآن بگید بابا دیگه این phnA خیلی...)

 

11- در حضور یک خانم سیگار نکشید

هیچگاه در حضور یک خانم سیگار نکشید مگر آنکه پیش از آن از وی اجازه گرفته باشید یا اینکه ایشان نیز مایل به سیگار کشیدن باشند

 

12- هرگاه بسته ای به همراه داشت برایش حمل کنید

این کار به او نشان می دهد که شما برایش احترام قائل هستید و آسایش و راحتی وی را خواستارید

 

 در پایان اگر خانمی که همراهی می کنید معشوقه یا همسرتون هست چیزهایی که اسباب آسایش اون رو فراهم می کنه باید 10 برابر کنید و به یاد داشته باشید علی رقم تمام گفته های بالا در موارد فورست که مربوط به امنیت فیزیکی یا روانی معشوقه یا همسرتون هست اوضاع تفاوت می کنه و شاید مجبور بشین از وجود خودتون خرج کنید، من کسی رو که تمام رؤیاها و آرزوهام در اون خلاصه می شد و میشه از دست دادم به خاطر اینکه می دیدم روح لطیف و پاکش در اثر سؤتفاهم و برداشت  اشتباه از احساسات شخص دیگه ای داره خیلی آسیب می بینه، هر چند اون شخص که از بهترین دوستان و افرادی که تا به حال باهاشون سرکار داشتم بود به نظرم بی تقصیر بود و عمدی نداشت ولی در نهایت کسی که دنیام بود بعلاوه ی یکی از بهترین دوستانم رو از دست دادم و برای همیشه گرفتار عذاب وجدانی شدم که حتی در از دست دادن عزیزان خانواده ام تجربه نکردم برای اینکه طفلی دوستم با شناختی که از من داشت بهم اعتماد کرد و هرچی پرسیدم با اطمینان از اینکه سینه ی من قبرستونه بهم گفت و من برای همیشه مدیون و خجالت زده ی اون شدم با اونکه بارها به انحای مختلف ازش پوزش خواستم ولی بازهم روی نگاه کردنش رو ندارم ولی پشیمون نیستم و اگر هزار بار دیگه اون موقعیت پیش میومد واکنش من همین بود چون آسایش وجودی کسی که دنیای من بود از داشتن و به دست اوردنش مهمتر بود در شرایط اینچنین اسم خودم رو میزارم: پسر جهنمی۳ (hell boy3) هر چند مخفف اسم و فامیلی واقعی من phnA هست





+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب: آداب معاشرت,آداب میهمانی,آداب مهمانی,آداب پذیرایی,آداب برگزاری میهمانی ها,ساعت 21:54 توسط phna |